• Wat

    virtual archaeology & gaming

  • Waar

    op verschillende locaties, o.a. het RMO

  • Wie

    VALUE i.s.m. Stichting Romeinse Limes

© VALUE
#archeosucces

RoMeincraft

De naam 'RoMeincraft' klinkt waarschijnlijk bekend in de oren. Het is een archeologische variatie op de game Minecraft, een computerspel waarmee je je eigen werelden kunt bouwen. De archeologen van academische onderzoeksgroep VALUE (Videogames and Archaeology at Leiden UnivErsity), onderzoeken hoe video games ingezet kunnen worden om het publiek meer te leren over archeologie.

Publiek

Jongeren worden vaak gezien als een moeilijk te bereiken doelgroep. Dat geldt niet alleen in de archeologie, maar voor erfgoed in het algemeen. Dat komt omdat de manier waarop het gepresenteerd wordt, vaak niet overeen komt met de belevingswereld van jongeren (meer informatie hierover vind je in ons jongerenonderzoek).
Wanneer je archeologie en erfgoed echter benadert vanuit een invalshoek die wèl aansluit bij wat jongeren leuk vinden, zoals gaming, blijkt die interesse in ons verleden er wel te zijn. En niet alleen bij jongeren, maar ook bij de rest van het publiek. VALUE, een academische onderzoeksgroep van Universiteit Leiden, zet games in om mensen meer te leren over archeologie. In 2017 deden ze dat tijdens de Archeologiedagen met ‘RoMeincraft’.

Cross over

RoMeincraft is een virtuele verkenning van de Romeinse Limes in de game Minecraft. Met andere woorden, VALUE laat bezoekers Minecraft spelen en in het spel bouwen aan de reconstructie van het Romeinse fort Matilo. Voorwaarde hierbij is dat het fort ‘klopt’ met de archeologische informatie die bekend is. Dat betekent dat er foto’s en onderzoeksgegevens worden gegeven, waar het publiek vervolgens zelf mee aan de slag moet.

RoMeincraft is een vervolg op het project ‘Streaming the Past’. Dit project werd opgezet nadat Palmyra was verwoest door de IS in 2016. De onderzoekers kwamen toen op het idee om publiek de verwoeste tempel van Bel via het spel Minecraft te laten herbouwen.

Lees het interview dat wij deden met VALUE mede-oprichter en archeoloog Krijn Boom hier.

Succesfactoren

  • Cross-over

  • Publiek

Krijn Boom:

Als archeoloog heb je een taak om het publiek te bereiken, dat moet je op verschillende manieren voor verschillende doelgroepen doen.

Universiteit Leiden

Interview Krijn Boom (Universiteit Leiden)

Archeoweetje!

Tijdens de Archeologiedagen 2016 organiseerde VALUE ook een archeologische 'gaming' activiteit. Toen werd Pokémon Go ingezet tijdens een historische stadswandeling.