FAQ

  • Jongeren zijn vaak een moeilijk te bereiken doelgroep.  Met steun van het Fonds Cultuurparticipatie heeft onderzoeksbureau Qrius in opdracht van de Stichting Nationale Archeologiedagen onderzoek gedaan onder kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar over archeologie. Lees hier meer. In #archeosuccessen kun je meer inspiratie opdoen voor het organiseren van een activiteit voor kinderen en jongeren. Bekijk het overzicht van alle activiteiten voor kinderen en jongeren hier.

  • Tijdens de Archeologiedagen wordt er jaarlijks in samenwerking met de Universiteit Leiden onderzoek gedaan naar de bezoekers van de dagen. Doel is niet alleen het achterhalen van het profiel van de bezoekers, maar ook hun waardering voor de activiteiten. Lees het onderzoek 2015 hier. De uitkomsten van 2016 zijn binnenkort beschikbaar.

  • Bij het organiseren van je publieksactiviteit kun je gebruiken maken van verschillende subsidies en fondsen. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet.

  • Om je te ondersteunen bij het organiseren van een archeologische publieksactiviteit, heeft de Stichting Nationale Archeologiedagen in samenwerking met de AWN (met dan aan het Fonds voor Cultuurparticipatie) alles waar je aan moet denken bij het opzetten van een evenement voor je op een rijtje gezet. In dit stappenplan komen onder andere het benaderen van pers, samenwerken met partners en het vinden van een locatie aan bod. Lees ‘In 9 stappen van archeologie naar publiek’ hier.

  • In Nederland is de archeologische wereld hard op weg het publieksbereik te vergroten. Maar hoe wordt dit in het buitenland aangepakt? We hebben een aantal kleine en grote Archeologiedagen uit binnen- en buitenland voor je op een rijtje gezet. Bekijk de internationale programma’s om inspiratie op te doen voor je eigen activiteit! Ook in de #archeosuccessen zijn originele publieksactiviteiten uit het buitenland en buitenlandse samenwerkingen opgenomen (bekijk ze hier).

  • Indiana Jones, Tomb Raider, The Mummy… archeologie en film zijn al decennia lang met elkaar verbonden. In Europa zijn er al veel archeologische filmfestivals, meestal onderdeel van Fedarcine: European Federation of Film Festivals on Archaeology and Cultural Heritage. Ga jij het eerste Nederlandse archeologische filmfestival organiseren? Doe hier inspiratie op.

  • Nederland kent een groot aantal enthousiaste werkgroepen, verenigingen en genootschappen in de archeologie. Mede dankzij de enorme inzet en kennis van deze vrijwilligers en amateurarcheologen wordt archeologie steeds beter beleefbaar gemaakt voor het publiek. In samenwerking met AWN Vereniging van Vrijwilligers in de Archeologie heeft Stichting Nationale Archeologiedagen een stappenplan voor het organiseren van een activiteit voor vrijwilligers en amateurarcheologen opgesteld (lees ‘In 9 stappen van archeologie naar publiek’ hier). In de #archeosuccessen vind je voorbeelden van originele publieksactiviteiten georganiseerd door vrijwilligers.

  • De Nederlandse archeologische wereld gaat steeds meer maatschappelijke samenwerkingen aan. Wanneer zij op een interessante manier worden gepresenteerd, kunnen dit soort projecten op veel belangstelling van een nieuw publiek rekenen. Benieuwd naar hoe dit wordt aangepakt? In de #archeosuccessen hebben wij een aantal succesvolle maatschappelijke publieksactiviteiten opgenomen. Bekijk ze hier.

  • Archeologie Leeft is een initiatief van Stichting Nationale Archeologiedagen. Het is een platform in ontwikkeling voor de archeologische wereld. Met out of the box ideeën streven we ernaar om te inspireren om over de grenzen van het eigen vakgebied te kijken en zo het publiek te bereiken op een frisse, nieuwe manier. Lees hier over ArcheoLeeft.

    We hopen dit platform samen met het archeologische veld de komende weken, maanden en jaren uit te laten groeien tot dé plek voor iedereen die een archeologische publieksactiviteit wil organiseren!

  • De Archeologiedagen zijn drie dagen in het jaar waarop een groot publiek kennis kan maken met alle aspecten die de Nederlandse archeologie zo leuk maken. De dagen brengen het verleden tot leven, vertellen het verhaal van vroeger en zijn een unieke gelegenheid om eens mee te kijken wat er allemaal in de Nederlandse bodem verborgen zit en zat. Dit kan door het organiseren van lezingen, open opgravingen, rondleiding, archeologische festivals, workshops en nog veel meer!

    In 2015 vond de eerste editie van de Archeologiedagen plaats en elk jaar groeit het aantal deelnemers, activiteiten en bezoekers! Lees hier meer over de Archeologiedagen en bekijk op de website van de Archeologiedagen hoe je kan deelnemen.

  • Archeologie vertelt ons prachtige verhalen over samenlevingen uit het verleden. Kunst, technologie, cultuur en andere disciplines kunnen helpen bij het vertellen van deze verhalen. Onder #archeosuccessen vind je verschillende cross-over activiteiten die op originele wijze het publieks betrekken bij archeologie (bekijk ze hier). Laat je inspireren om jouw verhaal beleefbaar te maken voor het publiek.

  • Voor wie niet bekend is met de werkwijze van de pers, kan het benaderen van een journalist, krant of tijdschrift een grote stap zijn. Maar met onze tips over inhoud, opbouw en deadlines wordt het schrijven van je persbericht een fluitje van een cent. Lees alle tips & tols voor de pers hier. In de #archeosuccessen vind je publieksactiviteiten met een out of the box communicatie- en/of media-aanpak (bekijk ze hier).