Tips & tools voor de pers

Het benaderen van de pers lijkt soms ingewikkeld. Maar als je weet waar je op moet letten, wordt het schrijven van een persbericht een stuk makkelijker (en leuk!). Hieronder vind je alle tips en trucs die je moet weten.

Je hebt de meeste kans om de aandacht van de pers te trekken als je voor een origineel programma zorgt. Dat kan met een originele inhoud van je programma, maar vaker gebeurt het dat je moet werken met het materiaal dat je hebt liggen. Zorg er dan voor dat je je programma op een originele manier vormgeeft (schakel bijvoorbeeld een kinderpersbureau in of laat een ‘juniorgids’ rondleiden).

Benaderen van pers: deadlines & meer
Er bestaan verschillende soorten media en elk medium heeft z’n eigen deadlines en manier waarop je ze het best kunt benaderen. De e-mailadressen van de redactie staan vaak in de kranten of op de bijbehorende websites. Zo niet, bel ze dan even op om de juiste e-mailadressen op te vragen.

De media houden van actualiteit. De meeste kans op plaatsing in de wekelijkse huis-aan-huisbladen is 1, maximaal 2 weken voordat je activiteit plaats vindt. Bij regionale dagbladen is dat vaak één tot een paar dagen voor je activiteit. Let erop dat de meeste huis-aan-huisbladen op dinsdag, woensdag of donderdag verschijnen. Hou daar rekening mee bij het versturen van je persbericht. Voor plaatsing in de krant is het ‘t handigst om het persbericht ongeveer 5-6 dagen vòòr je activiteit te versturen.

Daarnaast kun je ook uitjes sites (zoals de VVV) benaderen om je activiteit in de kalender op te nemen. Ook veel huis-aan-huisbladen hebben de mogelijkheid op hun website om zelf nieuwsberichten te uploaden. Let op: voor internetberichten geldt juist een last minute deadline.

Persbericht: inhoud
Houd altijd rekening met deze tips bij het opstellen van een persbericht:

– Houd de tekst kort & krachtig, want de pers krijgt dagelijks een massa persberichten binnen.
– Schrijf het persbericht in de derde persoon (noem de organisaties altijd).
– Maak gebruik van actieve zinnen, en vermijd woorden zoals ‘kunnen’, ‘zullen’ of ‘worden’.
– Voorkom het gebruik van veel vaktermen/jargon;
– Het handigste is als het persbericht als platte tekst in de ‘body’ van de mail gezet wordt, dus niet als bijlage. Plaats geen logo’s. Deze blijven vaak in de spamfilters hangen en kun je dus net zo goed niet meesturen. De e-mailadressen van de redacties en journalisten zet je in de bcc en je verstuurt de mail aan jezelf.
– Wat plaatsing bevordert, is als je een goede foto van het project meestuurt. Het moet dan wel een foto zijn die geschikt is om afgedrukt te worden in de kranten. Hou hierbij 1 MB als grootte van de foto aan.

Persbericht: opbouw
Persberichten hebben altijd een vaste structuur, zodat journalisten in één oogopslag kunnen zien of jouw nieuws interessant is voor hun medium:

– Begin met een stippellijn en ‘PERSBERICHT’.
– Een goede titel: geef in één zin aan waar je persbericht over gaat en zorg dat het pakkend is.
– Een dikgedrukte intro: hierin staat de wie, wat, waar, wanneer en/of waarom van de activiteit.
– Na intro: ga dieper in op details van de activiteit en voeg info toe om nieuwsgierigheid op te wekken (licht bijv. een bijzonder object uit jouw collectie uit).
– Eindig met een stippellijn en ‘EINDE PERSBERICHT’ (zet je contactgegevens eronder!).

Ga je een activiteit organiseren tijdens de Archeologiedagen? Leuk! Download hier onze template voor een persbericht. In ditzelfde document vind je meer tips voor het benaderen van de pers en het schrijven van een persbericht. Hier vind je handige informatie over het gebruik van social media.

Overige tips
Is er een lokale omroep, benader deze dan telefonisch en vraag of ze het leuk vinden om in de dagen voorafgaand aan je activiteit alvast een interview of rondleiding te krijgen. Hier kunnen ze dan een item van maken voor radio en/of televisie, wat hopelijk kijkers of luisteraars zal enthousiasmeren om op de dag van je activiteit langs te komen.

Na afloop van je activiteit kun je zelf altijd ook nog een kort verslag met vermelding van het aantal bezoekers aan de media sturen. Vergeet hierbij niet één of meerdere goede foto’s mee te sturen.

In ons stappenplan ‘In 9 stappen van de archeologie naar het publiek’ worden meer perstips en -tools gegeven. Lees het volledige stappenplan hier.

Facts

  • Wat zijn de deadlines voor het aanleveren van een persbericht?
  • Waaraan voldoet een goed persbericht?
  • Hoe kun je het best de pers benaderen?
  • Wie kun je naast de kranten, radio en tv benaderen?
  • …en meer!

Tip:

Bied media aan om tijdens de activiteit een aparte rondleiding voor hen te geven zodat ze er een mooi verslag van kunnen maken. Je moet dan natuurlijk wel zorgen dat er iemand beschikbaar is om rond te leiden.

© Wytze Veenstra

Wist je dat?

De kans dat er in de pers aandacht wordt besteed aan je activiteit groter is als je thematisch programmeert en dit duidelijk aan de pers vermeldt (bijv. 'De archeologie van de Tweede Wereldoorlog').