© Grote Archeologieprijs

De Grote Archeologieprijs

Tweejaarlijks wordt de Grote Archeologieprijs uitgereikt aan een archeologieproject dat niet alleen met succes het publiek weet te bereiken, maar dit ook doet op zo'n manier dat alle leeftijden worden aangesproken en alle zintuigen geprikkeld worden. Mooie projecten dus die de rest van de archeologische wereld inspireren.

Op de avond van zaterdag 28 oktober 2017 was het Rijksmuseum voor even niet het podium van de kunst, maar van de archeologie. Tijdens deze ‘Nacht van de Geschiedenis’ werden de ArcheoHotspots winnaar van de Grote Archeologieprijs (bekijk de website hier). Het was de derde editie van deze prijsuitreiking, die eerder plaats vond in 2013 en 2015.

De Grote Archeologie Prijs is een initiatief van Stichting Archeologie & Publiek (SAP) en wordt georganiseerd in samenwerking met de Maand van de Geschiedenis. Het doel van de prijs is projecten in het zonnetje te zetten die inspelen op het vertalen en verbeelden van archeologie richting het publiek. Het gaat hier om projecten die op een aansprekende, creatieve en succesvolle wijze archeologie onder de aandacht te brengen.

Niet alleen brengt de Grote Archeologieprijs de archeologie meer onder de aandacht, ook geeft het meer inzicht in wat het publiek vindt van archeologie. Iedereen kan namelijk zijn favoriete projecten indienen en ook de winnaar wordt bepaald door het publiek.
Om het jaar worden er weer tientallen projecten voor de prijs opgegeven. Elk archeologisch publieksproject mag meedoen: de deelnemers kunnen variëren van een archeologische speelplaats, tot op archeologie geïnspireerde kunst, een archeologisch museum of archeologische tentoonstelling, een publieksopgraving, een bijzonder onderwijsinitiatief en andere projecten (groot én klein) die op de een of andere wijze archeologie en publiek met elkaar verbinden.

Alle inzendingen worden door een vakjury van mensen binnen- én buiten de archeologie doorgespit, waarna uiteindelijk een klein aantal projecten wordt genomineerd. Hier kiest het publiek dan weer een winnaar uit door te stemmen via de website van de Grote Archeologieprijs.
Het kiezen van de genomineerden is een lastige klus. De projecten moeten niet alleen tot de verbeelding spreken en zintuig prikkelend zijn, maar ook mensen aanspreken die niets van archeologie weten. En het liefst een zo groot mogelijk publiek van alle leeftijden. Andere criteria zijn dat de toegangsprijs in verhouding staat met datgene wat er geboden wordt en dat het project potentie heeft om verder te groeien.

Tweejaarlijks worden er velen mooie projecten genomineerd, die archeologie en publiek weer iets dichter bij elkaar brengen. In 2017 waren de drie runner-ups Castellum Hoge Woerd, het project ‘Kasteel en Dorp Zaamslag op de Kaart!’ en de Museum Escape. Dit laatste #archeosucces bekijk je hier.

Ga naar de website van de Grote Archeologieprijs.

Facts

  • De Grote Archeologieprijs is een initatief van Stichting Archeologie & Publiek (SAP)
  • In samenwerking met de Maand van de Geschiedenis
  • De eerste Grote Archeologieprijs werd uitgereikt in 2013
  • Er zijn tot op heden drie edities geweest (2013, 2015 en de laatste in 2017)
  • De prijs heette voorheen de ‘Prijs der Nederlandse Publieksarcheologie’

Stichting Archeologie en Publiek (SAP):

Via deze prijs willen we archeologie en publiek dichter bij elkaar brengen en het Nederlandse publiek bekend maken met de aansprekende voorbeelden van publieksprojecten die het verleden tot leven wekken.

© ArcheoHotspots

Archeoweetje!

In 2013 ging de prijs naar het lespakket 'Naar de stad', waarbij kinderen al spelend in de schoenen van de Middeleeuwer stonden. In 2015 won De Tijdtrap, de permanente tentoonstelling in de parkeergarages en het roltrappenhuis van de Rotterdamse Markthal. De ArcheoHotspots waren in 2017 de grote winnaar. Je vindt ze onder 'Inspiratie' op deze website.