© Grote Archeologieprijs

De Grote Archeologieprijs

De Grote Archeologie Prijs bekroont het project dat mensen inspireert met archeologie. Deze tweejaarlijkse prijs is onderdeel van de Maand van de Geschiedenis en wordt eind oktober uitgereikt. In 2019 gebeurde dit alweer voor de vierde keer. Met deze prijs wil de organisatie initiatiefnemers een stimulans geven de verhalen over het verleden te vertellen en te koppelen aan actuele thema's, gewoontes en gebruiken.

De Grote Archeologie Prijs (bekijk de website hier) is dé prijs voor de publieksarcheologie. De prijs is een initiatief van Stichting Archeologie & Publiek (SAP), in samenwerking met de Maand van de Geschiedenis, en zet projecten in het zonnetje die op innovatieve, creatieve of inspirerende wijze de archeologie delen met groot publiek. Tegelijkertijd dienen de prijs en alle projecten die zijn ingezonden als inspiratiebron voor anderen.

Niet alleen brengt de Grote Archeologieprijs de archeologie meer onder de aandacht, ook geeft het meer inzicht in wat het publiek vindt van archeologie. Iedereen kan namelijk zijn favoriete projecten indienen en ook de winnaar wordt bepaald door het publiek.
Om het jaar worden er weer tientallen projecten voor de prijs opgegeven. Elk archeologisch publieksproject mag meedoen: de deelnemers kunnen variëren van een archeologische speelplaats, tot op archeologie geïnspireerde kunst, een archeologisch museum of archeologische tentoonstelling, een publieksopgraving, een bijzonder onderwijsinitiatief en andere projecten (groot én klein) die op de een of andere wijze archeologie en publiek met elkaar verbinden.

Alle inzendingen worden door een vakjury van mensen binnen- én buiten de archeologie doorgespit, waarna uiteindelijk een klein aantal projecten wordt genomineerd. Hier kiest het publiek dan weer een winnaar uit door te stemmen via de website van de Grote Archeologieprijs.
Het kiezen van de genomineerden is een lastige klus. De projecten moeten niet alleen tot de verbeelding spreken en zintuig prikkelend zijn, maar ook mensen aanspreken die niets van archeologie weten. En het liefst een zo groot mogelijk publiek van alle leeftijden. Andere criteria zijn dat de toegangsprijs in verhouding staat met datgene wat er geboden wordt en dat het project potentie heeft om verder te groeien.

Iedere twee jaar worden er velen mooie projecten genomineerd, die archeologie en publiek weer iets dichter bij elkaar brengen. Dit jaar is de grote winnaar het project ‘Helmond in 100 stukskes’ (dit #archeosucces vind je hier). Op deze pagina lees je meer over de winnaars en genomineerden van voorafgaande jaren.

Facts

  • De Grote Archeologieprijs is een initatief van Stichting Archeologie & Publiek (SAP)
  • In samenwerking met de Maand van de Geschiedenis
  • De eerste Grote Archeologieprijs werd uitgereikt in 2013
  • De prijs wordt om het jaar uitgereikt
  • De prijs heette voorheen de ‘Prijs der Nederlandse Publieksarcheologie’

Stichting Archeologie en Publiek (SAP):

Via deze prijs willen we archeologie en publiek dichter bij elkaar brengen en het Nederlandse publiek bekend maken met de aansprekende voorbeelden van publieksprojecten die het verleden tot leven wekken.

© ArcheoHotspots

Archeoweetje!

In 2013 ging de prijs naar het lespakket 'Naar de stad', waarbij kinderen al spelend in de schoenen van de Middeleeuwer stonden. In 2015 won De Tijdtrap, de permanente tentoonstelling in de parkeergarages en het roltrappenhuis van de Rotterdamse Markthal. In 2017 werden ArcheoHotspots winnaar, je vindt ze onder 'Inspiratie' op deze website. 'Helmond in 100 stukskes' won tijdens de laatste editie, zie de 'Archeosuccessen'.